Brändinäkemystä BranDay-seminaarista

Brändiasiantuntijaksi voi tulla alalta kuin alalta10.1.2011 Syksyn 2010 jälkipuolella järjestettiin Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Luovan talouden ja johtamisen sekä Hyvinvointialan liiketoimintaosaamisen maisteriohjelmien opiskelijoille...



Brändiasiantuntijaksi voi tulla alalta kuin alalta

10.1.2011

Syksyn 2010 jälkipuolella järjestettiin Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Luovan talouden ja johtamisen sekä Hyvinvointialan liiketoimintaosaamisen maisteriohjelmien opiskelijoille ensimmäistä kertaa brändikurssi, joka huipentui ennen joululomia BranDay-seminaariin.

Seminaarissa esiintyivät alan asiantuntijoiden lisäksi kurssin opiskelijat, jotka olivat tehneet monenlaisia toimeksiantoja kurssin puitteissa muun muassa Nelostuotteelle, Mykoralle ja Siivu.fi:lle. Kunkin esityksen päätteeksi brändiasiantuntijat professori Nicholas Adjouri Saksasta sekä tohtori Ulla Hakala Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta antoivat kommenttinsa ja näkemyksensä aiheesta.

- Ideat olivat luovia ja esitykset hyvin tehtyjä. Olin vaikuttunut ja tyytyväinen, kommentoi Adjouri esityksiä kokonaisuudessaan.

Hakalan puolestaan mainitsi esityksessä olleen hyvin ethosta, logosta ja pathosta – perehtyneisyyttä, sisältöä ja yleisön huomioimista.

Adjouri on ollut tekemisissä brändien kanssa jo 25 vuotta ja hänen mielestään opiskella voi melkein mitä tahansa tullakseen alan asiantuntijaksi. Osaamisalueista keskeisimmät ovat kuitenkin taloustiede, design, psykologia ja lakitiede. Mies itse opiskeli viimeksi kemiaa ymmärtääkseen yrityksensä Adjouri GmbH:n kemianteollisuuden alalla toimivaa asiakasta paremmin.

- Brändien kanssa oppii uutta joka päivä. Siihen kuuluu niin paljon näkökulmia aina historiasta psykologiaan ja semiotiikasta designiin, Adjouri toteaakin.

- Tutkimuksellisesti brändeissä kiehtovat monet mahdollisuudet. Mielenkiintoista on myös niiden ajankohtaisuus ja haasteellisuus, kertoo Hakala.

Myös kurssin toimeksiantojen kanssa oltiin opittu yhtä sun toista. Mainostoimisto Unionin toimeksiantona oli esimerkiksi tutkia sitä, miten vanhaa mainostoimiston ostamaa Union-huoltoasemabrändiä voitaisi hyödyntää paremmin mainostoimiston yhteydessä. Mykoralle suunniteltiin puolestaan yritystarina, tuotepakkaus sienille ja digitaalisen markkinoinnin käytäntöjä. Kurssilla oppiminen oli hyvin käytännönläheistä.

- Seminaaripäivän ideana oli osaltaan rakentaa sellainen kokonaisuus, joka motivoi opiskelijoita oppimaan ja jonka avulla oppiminen mahdollistuu parhaalla mahdollisella tavalla, kommentoivat kurssin järjestäjät Arja Lemmetyinen ja Kati Suomi päivää.

He uskovat myös, että tämänkaltaisesta esiintymiskokemuksesta on opiskelijoille hyötyä tulevaisuuden työtehtävissä.

- Opiskelijat olivat valmistautuneet hyvin esityksiinsä ja saivat varmasti kommentoijilta lisäoppia ja erilaisia näkemyksiä, Lemmetyinen ja Suomi summaavat vielä lopuksi.


Teksti: Jani Wahlman