Tulossa: Gamifin 2018

21.-23. toukokuuta Porin yliopistokeskuksessa järjestetään toista kertaa kansainvälinen GamiFIN-konferenssi. GamiFIN-konferenssi on Suomen suurin pelillistämiseen liittyvä akateeminen tapahtuma.
Konferenssissa teknologia, teollisuus, tutkimus sekä kulttuuri kohtaavat ainutlaatuisella tavalla. GamiFin tarjoaa mahdollisuuden akateemisille osaajille sekä peliteollisuuden ammattilaisille tavata ja vaihtaa ideoita.

Kansainvälinen konferenssi

- Ohjelmassa on 4 kansainvälisesti alansa huippua edustavaa keynote-puhujaa ja korkeatasoisia tutkimuspapereita, jotka tarkastelevat pelillistämistä ja pelillisyyttä eri kulmista, kertoo Jonna Koivisto, tutkijatohtori Tampereen Teknillisestä yliopistosta, joka toimii yhdessä professori Juho Hamarin kanssa GamiFIN 2018 -konferenssin pääjärjestäjänä ja puheenjohtajana.

Keynote-puhujina tänä vuonna toimivat professori T.L Taylor Massachussetsin Teknologian Instituutista, apulaisprofessori Richard Landers Old Dominionin yliopistosta Norfolkista, apulaisprofessori Perttu Hämäläinen Aalto yliopistosta ja tohtori Brett Abarbanel Nevadan yliopistosta. Kaikki ovat pelitutkimuksen asiantuntijoita. Tämä kansainvälisyys näkyy myös konferenssin suunnittelukomiteassa, jossa on mukana pelillistämisen asiantuntijoita niin Saksasta, Italiasta kuin Singaporesta.

Akateemisen pohdinnan ja käytännön kohtaaminen

GamiFIN 2018 -konferenssin sisällössä näkyy tänä vuonna varsinkin kasvatuksen ja liiketalouden intersektio pelillistämisen kanssa. Pelillistämisen suosion noustessa kouluissa ja työpaikoilla on hyvä tarkastella näiden suhdetta toisiinsa, ja miten ne voivat hyötyä pelillistymisestä, tai vastaavasti mitä haittoja pelillistymisestä näissä ympäristöissä voi olla. GamiFIN tarjoaa mahdollisuuden verkostoitumiseen niin akateemisille osaajille kuin yrityksille joita pelillistäminen kiinnostaa.

- Konferenssin ohjelmassa on myös Business and Industry -keskustelupaneeli, jossa käsitellään konferenssin teemojen nykytilaa ja tulevaisuutta, kommentoi Koivisto.
Yritysten on vielä mahdollista osallistua konferenssiin ja päästä vuoropuheluun tutkijoiden kanssa tässä paneelikeskustelussa.

Kaksipäiväinen GamiFIN 2018 -konferenssi muodostuu neljästä keynote-esityksestä, viidestä tutkimuspaperin esittelystä ja Business and Industry -paneelista.