28.09.2016 10:36
Terveydenhoitaja kuuntelee rivien välejä
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) Porin toimipisteen terveydenhoitaja Eija Tarri on työurallaan hoitanut kaikenikäisiä porilaisia. Kokemusta on kertynyt laaja-alaisesti, kotisairaanhoidosta äitiysneuvolaan. Opiskelijoiden terveydenhoitajana hän...
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) Porin toimipisteen terveydenhoitaja Eija Tarri on työurallaan hoitanut kaikenikäisiä porilaisia. Kokemusta on kertynyt laaja-alaisesti, kotisairaanhoidosta äitiysneuvolaan. Opiskelijoiden terveydenhoitajana hän on toiminut lähes yliopistokeskuksen perustamisen alusta saakka, vuodesta 2003.
- Työ opiskelijoiden kanssa on minulle mieluista. Tapaan päivittäin erilaisia ihmisiä, mikä on aina mukavaa.
Yksin ei kannata jäädä
Opiskelijaterveydenhuollossa ei ehkä tule esille elämän koko kirjo, mutta paljon kuitenkin. Tarri pyrkii kuuntelemaan luokseen saapuvia opiskelijoita herkällä korvalla.
- Ihmisen kohtaamisessa tärkeää on kokonaisvaltaisuus. Haluan todella kuunnella, mitä opiskelijat kertovat – myös sen, mitä he eivät välttämättä suoraan sano. Rivien välit ovat tärkeitä.
Tarrin mukaan opiskelijoiden jaksamiseen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvien ongelmien lisääntyminen näkyy vastaanottokäynneillä. Vaatimustaso ja monelta suunnalta tulevat paineet ovat elämässä lisääntyneet. Siksi Tarri kannustaa opiskelijoita ottamaan yhteyttä heti, jos vähänkään tuntuu, ettei jaksa yksin.
- Haluan, että ainakin meillä Porissa kynnys soittaa tai tulla käymään on mahdollisimman pieni. Yksin ei kannata jäädä, sillä apua on saatavilla, Tarri rohkaisee.
Omasta jaksamisestaan Tarri pitää huolta perinteisin keinoin, kuten terveydenhoitoalan ammattilaiselle kuuluukin. Perhe ja ystävät auttavat irrottautumaan työasioista.
- Saan voimaa seurakunnasta, luonnosta ja liikunnasta. Lisäksi pyrin aina näkemään asioiden valoisat puolet, niin työssä kuin työn ulkopuolella, Tarri kertoo.
Erilainen, mutta tiivis yhteistyö
Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden terveydenhuolto on järjestetty hieman toisin kuin muilla yliopistokeskus- tai yliopistopaikkakunnilla. YTHS ostaa palvelut Porin kaupungilta, jonka työntekijä Tarri on.
- Systeemi toimii hyvin. Meillä on toimivat suhteet sekä Porin perusturvaan että muutamaan yksityiseen palveluntuottajaan. YTHS:llä ei ole Porissa omia lääkäreitä, joten kaikki lääkäripalvelut on meillä järjestetty ostopalveluna. Mikäli opiskelija tarvitsee erikoislääkärin palveluita, hänelle kirjoitetaan täällä lähete, Tarri selventää.
Hän kehuu Porin yliopistokeskuksen pientä ja tiivistä yhteisöä, jossa yhteistyö toimii. Yliopistojen yksiköt ovat tuttuja, eikä organisaatioiden kankeus tule kommunikaation väliin.
- Vastaanotolla tehtävän työn lisäksi olen mukana esimerkiksi yliopistokeskuksen hyvinvointityöryhmässä. Marraskuussa järjestetään jälleen koko yliopistokeskuksen yhteinen hyvinvointipäivä, joka on suunnattu sekä opiskelijoille että henkilökunnalle, Tarri vinkkaa.
Tarrin vastaanottohuone on nykyään yliopistokeskuksen vieressä hammashoitolan tiloissa. Ensimmäiset kolme vuotta hän työskenteli yliopistokeskuksen aulassa.
- Vastaanoton sijainti oli silloin ehkä vielä parempi kuin nyt, mutta huoneessani ei ollut esimerkiksi edes käsienpesuallasta. Kaikki vettä vaativat hommat täytyi tehdä vieressä vessassa, Tarri muistelee.
Moni muukin asia on työuran aikana muuttunut parempaan suuntaan. Tarri kehuu esimerkiksi YTHS:n tarjoamia sähköisiä palveluja ja verkossa tehtäviä terveyskyselyjä.
- Silti mikään nettipalvelu ei korvaa ihmisen kohtaamista.