Satakunnalle vahvempi aluebrändi monialaisella yhteiskehittämisellä

Satakunnan brändiä vahvistava hanke keskittyy houkuttelevan ja vetovoimaisen aluebrändin yhteiskehittämiseen. Tavoitteena on luoda digitaalinen työkalupakki ja osallistavia toimintatapoja, jotka tukevat brändin johtamista ja jaettua viestintää. Toimenpiteiden keskiössä on alueidentiteetin ymmärtäminen ja tavoiteimagon selkeyttäminen Satakunnan veto- ja pitovoiman vahvistamiseksi.


​​​​​​​Satakuntabrändi-hanke on käynnistetty Satakunnan alueen vetovoiman parantamiseksi ja maakunnan vahvuuksien tunnistamiseksi. Satakuntaliiton rahoittama hanke toteutetaan Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön sekä Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelman yhteistyössä. Kolmivuotinen projekti (2024-2027) tarttuu ensimmäistä kertaa Satakunnassa aluebrändin monialaisen ja kokonaisvaltaisen yhteiskehittämisen haasteisiin.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on kartoittaa Satakunnan brändin vahvuuksia ja heikkouksia sekä tutkia uusia brändiavauksia. Kartoituksen pohjalta aluebrändiä kehitetään yhdessä alueen julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hankkeen tutkijoilla on vahva tausta monitieteisestä kehittämistoiminnasta sekä ajankohtaisesta tutkimuksesta aluebrändien ja luovien alojen parissa.

Digitaalisuus merkittävässä roolissa

Hankkeessa toteutetaan käytännön toimenpiteitä neljässä työpaketissa. Satakunnan brändi-identiteettiä ja imagoa selvitetään loppuvuonna 2024 kyselytutkimuksella, jonka avulla tunnistetaan maakunnan vahvuuksia, mahdollisuuksia ja erityispiirteitä korostavat arvot ja assosiaatiot. Niiden avulla luodaan kestävä pohja Satakunnan brändille.

Aluebrändin vahvistamisen tueksi kehitetään yhteinen digitaalinen brändityökalupaketti, joka on kaikkien aiheen parissa työskentelevien toimijoiden käytettävissä. Brändiviestinnän osalta hankkeessa toteutetaan pilotointeja, joissa yhteiskehittämisen tulokset pääsevät testiin. Viestinnän vaikuttavuutta mitataan mm. digitaalisissa ympäristöissä kävijöiden käyttäytymistä ja reaktioita seuraamalla.

Yhtenäinen brändi ja toimintatavat sen johtamiseen

Hanke vastaa haasteisiin, kuten yhtenäisen ja houkuttelevan Satakuntabrändin puuttumiseen, luomalla digitaalisia työkaluja ja toimintatapoja brändin johtamiseen ja viestintään. Tällaisia haasteita ovat muun muassa alueen yritysten rekrytointiongelmat, kuntien ikärakenteen haasteet, matala koulutustaso, kilpailu teollisuuden investoinneista ja matkailijoiden houkuttelu alueelle.

Hankkeen tarkoituksena on myös osallistavasti rakentaa kuva satakuntalaisesta identiteetistä ja juurruttaa se kaikille tasoille. Tavoitteena on, että alueen eri toimijat – yritykset, koulutusorganisaatiot, julkiset toimijat ja kansalaisyhteiskunta – voivat yhteistyössä kehittää alueellista brändiportfoliota sekä joustavasti luoda osallistavia, pitkäjänteisiä brändiviestinnän käytäntöjä ja työkaluja.

– Hanke on vielä alkuvaiheessaan, mutta suunta on selvä: Satakunnan brändiä on vahvistettava ja se tehdään yhteistyöllä. Odotan innolla mitä kaikkea saamme vielä aikaiseksi, sanoo hankkeen projektipäällikkö Tuomas Pohjola Turun kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä.

Jatkuvaa vuorovaikutusta korostava toimintamalli keskittyy monialaisten synergiaetujen ja digitalisaation hyödyntämiseen, vahvistaen alueen innovaatioekosysteemiä ja edistäen alueellisen vetovoiman ja imagon kestävää kehittämistä.

Teksti: Tommi Iivonen ja Hanna Rissanen
​​​​​​​Kuva: Satakuntabrändi-hanke



<< Kaikki verkkolehden nro 93 artikkelit