Matikkapelistä uutta sisältöä alakoululaisten etäopetukseen

Kaikille 4.-6.-luokkalaisille suunnatun matematiikkapelin aiheena ovat murto- ja desimaaliluvut.

Uutta sisältöä etäopetukseen: osallistu luokkasi kanssa matikkapelikisaan!

Pelissä oppilaat suorittavat murto- ja desimaalilukutehtäviä lukusuorilla 0-1 ja 0-5. Kukin kisaan osallistuva luokka muodostaa pelitiimin, joka kamppailee kisassa muita tiimejä vastaan. Tiimin suoriutumista voi seurata Huippupisteet-listalla. Peli sisältää myös pelaajien yksilöllisiin suorituksiin pohjautuvan Huippupisteet-listan. Peliä pelataan anonyymeillä tunnuksilla.

Kisa alkaa 23.3.2020 ja päättyy 17.4.2020. Kisan aikana oppilaat voivat pelata pelikentät niin monta kertaa kuin he haluavat. Suuri osa pelin sisältämistä tehtävistä valitaan satunnaisesti, joten pelikenttiä on mielekästä pelata moneen kertaan.

Kisan järjestää Tampereen yliopisto (pelillisen oppimisen professori Kristian Kiili) yhteistyössä Flow Factory Oy:n kanssa. Kisassa käytettävät pelilliset ratkaisut on kehitetty Suomen akatemian rahoittamassa kärkihankkeessa. Edellinen samankaltainen kisa järjestettiin vuonna 2017, jolloin kisaan osallistui yli 2000 oppilasta. Tutkimusten mukaan suurin osa oppilaista piti pelistä ja pelaajien käsitteellinen ymmärrys murto- ja desimaaliluvuista kasvoi merkittävästi.

Lisätietoja ja kirjautuminen peliin Pelikoulussa