Opiskelijat yritysideoiden kimpussa
Boot Camp synnytti ideoita laidasta laitaanVuorokauden mittaiseen Boot Camp -ideatyöpajaan osallistui 30 opiskelijaa Satakunnan eri korkeakouluista. Mukana olevat opiskelijat jaettiin seitsemään eri ryhmään ja he esittivät lyhyen myyntipuheen...
Boot Camp synnytti ideoita laidasta laitaan
Vuorokauden mittaiseen Boot Camp -ideatyöpajaan osallistui 30 opiskelijaa Satakunnan eri korkeakouluista. Mukana olevat opiskelijat jaettiin seitsemään eri ryhmään ja he esittivät lyhyen myyntipuheen ideastaan 28.–29.9. järjestetyssä TiedeAreena-tapahtumassa. Porin Yrittäjistä koostuva nelihenkinen raati valitsi voittajan.Ryhmät olivat luoneet yritysideoista laidasta laitaan, mutta useimmissa ideoissa vallitsevana teemana toimivat Internetin tarjoamat mahdollisuudet. Voittajaryhmäksi valikoitui ”www.tontitkiertoon.fi”. Voittajaryhmän liikeideana oli käyttämättömien omakotitalotonttien kartoittaminen ja myyminen.
- Voittajaryhmän idea oli helposti monistettavissa ja tarvitsi vähän alkupääomaa. Lisäksi liikeidealle on oikeaa tarvetta, Porin Yrittäjien muodostama raati kehui.
Yritysideoiden kehittämistä varten
Boot Camp -ideatyöpajan järjestivät Porin yliopistokeskus, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Apparaatti. Apparaatin projektipäällikkö Teppo Lundell oli tyytyväinen Boot Camp -ideatyöpajan antiin.
- Ihan ensimmäinen yllätys oli se, kuinka paljon tuli hakemuksia. Niitä nimittäin tuli enemmän kuin pystyimme ottamaan, sillä meillä oli maksimikiintiö 30 opiskelijaa. Toinen yllätys oli se, että lopulta jokainen hakemuksen lähettänyt tuli vielä paikallekin.
Turun kauppakorkeakoulun yrittäjyysprofessori Ulla Hytin ideoima Boot Camp -idetyöpajaan oli mahdollista osallistua oman alustavan idean kanssa, tai lähteä kehittämään ideoita tyhjästä yhdessä muiden kanssa. Opiskelijat saivat osallistumisesta myös opintopisteitä.
- Usealla opiskelijalla oli tänne tullessaan yritysidea, mutta luultavasti yksikään niistä ei ollut valmis idea. Täällä nuoret sekä vähän vanhemmat opiskelijat sekoittuivat keskenään ideoimaan ja kehittämään yritysideoita. Myös me järjestäjätahot annoimme muutamia työkaluja, joiden avulla sitä ideaa voi viedä eteenpäin.
'En ole nähnyt koskaan opiskelijoita näin aktiivisena, kun he ovat olleet selvinpäin'
Boot Campin tarkoitus ei ollut perustaa firmaa vuorokauden mittaisen ideatyöpajan aikana, vaan kehittää yritysideaa ja auttaa yrittäjyydestä kiinnostuneita.
- Tahdoimme auttaa niitä, joilla on halukkuutta yrittäjyyteen. Porissa on tarjolla yrittäjyyskoulutusta, mutta se on usein formaalissa muodossa. Halusimme myös koittaa jotain erilaista ja laittaa tällaisen leirin pystyyn, jossa opiskelijat pääsevät konkreettisesti toimimaan yritysideoiden parissa.
Erityisen tyytyväinen Lindell oli ilmapiiriin, joka Boot Camp -ideatyöpajassa vallitsi.
– Melkein kaikki 30 opiskelijaa olivat toisilleen tuntemattomia, joten alussa meininki oli kuin olisi luennolla. Kaikki istuivat hiljaa ja me järjestäjäihmiset esittäydyimme. Runsas tunti tästä ja jouduimme keskeyttämään opiskelijoiden puheensorinan. En ole nähnyt koskaan opiskelijoita näin aktiivisena, kun he ovat olleet selvinpäin, kiitteli Lindell.
Teksti: Timo Riihentupa