Kansainvälistä bränditutkimusta

Dr Arminda do Paço vieraili pääsiäisen jälkeen Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä tutkijatohtori Kati Suomen vieraana. Tavoitteena on yhdistää vihreän kuluttajuuden ja brändien asiantuntemus yhteisessä tutkimusprojektissa.Arminda do Paço (PhD. in...

Dr Arminda do Paço vieraili pääsiäisen jälkeen Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä tutkijatohtori Kati Suomen vieraana. Tavoitteena on yhdistää vihreän kuluttajuuden ja brändien asiantuntemus yhteisessä tutkimusprojektissa.

Arminda do Paço (PhD. in Management) työskentelee professorina University of Beira Interiorissa, Portugalissa. Tällä hetkellä hän toimii tutkijana NECE:ssä (Research Unit of Business Sciences) ja markkinoinnin maisteriohjelman johtajana.

Kiinnostuksen kohteita ovat ympäristömarkkinointi ja yrittäjyyskoulutus. Do Paço on julkaissut useita artikkeleita kansainvälisissä tieteellisissä aikakauslehdissä ja kirjoissa sekä toiminut arvioitsijana tieteellisille aikakauslehdille. Hän on myös konsultoinut pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Yhteistyön synty

Yhteistyö tutkijatohtori Kati Suomen kanssa alkoi, kun Suomen väitöskirjan toisena esitarkastajana toimi portugalilainen bränditutkija, professori Helena Alves. Kun Suomi kävi Portugalissa luennoimassa Erasmus Plus -ohjelman kautta, Alvesin kollega Do Paço tuli keskustelemaan yhteisestä kiinnostuksesta bränditutkimukseen. Siitä alkoi yhteydenpito, jossa kehiteltiin ajatusta yhteisestä tutkimusprojektista.

Do Paçon Suomen-vierailu alkoi Turusta tutustumalla kauppakorkeakoulun emoyliopistoon ja kollegoihin, kuten markkinoinnin yliopistonlehtori Ulla Hakalaan ja tutkimusjohtaja Ulla Hyttiin. Do Paço tutustui myös Aboa Vetus & Ars Nova -museoon sekä Turun linnaan.

- Oli mielenkiintoista tulla tänne. Olemme tyytyväisiä saadessamme tehdä yhteistyötä Pohjolassa sijaitsevan yliopiston kanssa, do Paço sanoo tyytyväisenä.

Porissa on ihasteltu yliopistokeskuksen lisäksi Kirjurinluotoa ja muuten on rauhoituttu.

- Pitänee viedä Arminda myös Yyteriin ja Kalloon, vaikka vielä ei olekaan kesäkausi, Suomi kommentoi.

Luentoja vihreästä kuluttajuudesta

Do Paço luennoi Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä ympäristöoikeuden kurssilla aiheesta "Eco labels - from regulation to commercialization". Ympäristömerkki takaa, että tuote tai palvelu on ympäristöystävällinen.

Do Paço varoittelee yrityksiä myös niin sanotusta viherpesusta eli perusteettomasta vihreyden käyttämisestä markkinoinnissa, mikä voi vahingoittaa yrityksen mainetta.

Markkinoinnin tutkimusseminaarissa Do Paço kertoi esityksessään "Maximizing your research", miten hänen vihreän kulutuskäyttäytymisen tutkimuksensa alkoi.

Koska yhtenäistä mallia oli vaikea löytää aikaisemmasta akateemisesta kirjallisuudesta, luotiin oma malli yhteistyössä saksalaisen ja brittitutkijan kanssa. Tutkimus tehtiin vertailemalla portugalilaisten, saksalaisten ja englantilaisten nuorten ympäristöasenteita, joiden pohjalta luotiin vihreän kuluttajan käyttäytymismalli.

- Yhteistyö eri maista tulevien kanssa oli kiinnostavaa. Olimme hyvin innoissamme, do Paço kertoo.

Yhteistyö jatkuu

Syksyllä do Paço ja Suomi aloittavat vihreiden brändien laadullisen tutkimuksen, johon otetaan mukaan fokusryhmiä Suomesta ja Portugalista. Näin saadaan kulttuurinäkökulmaa Etelä- ja Pohjois-Euroopan välille. Toiveena on myös syventää yhteistyötä yliopistojen välillä.

- On hyvä yhdistää minun tutkimustani vihreästä kulutuskäyttäytymisestä Katin brändijohtamistutkimukseen, do Paço lisää.

Do Paço sanookin, että tutkijat työskentelevät paljon yksin, joten jakaminen ja yhdessä tekeminen on hyvä juttu ja innostavaa. Verkoston merkitys on olennainen, ja samalla voi pyytää myös palautetta ja kehitysehdotuksia.

Seminaarin jälkeen vierailu jatkui osallistumalla vielä Porin organisaatiomuutokseen liittyvään kaupungin brändinuudistustilaisuuteen Poris-toimistolla.