Monitieteellistä brändin rakentamista

Opiskeluaikana olin tietoinen yliopistokeskuksen tarjonnasta ja mahdollisuudesta monitieteellisiin opintoihin. Opiskelun ollessa kohdallani hyvin suoritusluontoista, en kuitenkaan ehtinyt kiireiltäni nauttimaan kaikista kursseista, enkä opinahjoni...

Opiskeluaikana olin tietoinen yliopistokeskuksen tarjonnasta ja mahdollisuudesta monitieteellisiin opintoihin. Opiskelun ollessa kohdallani hyvin suoritusluontoista, en kuitenkaan ehtinyt kiireiltäni nauttimaan kaikista kursseista, enkä opinahjoni kaikista tieteen rikkauksista.

Syventävien opintojen alkaessa minut poimittiin punatiilien seasta vihreän kullan sekaan vauhdittamaan merkittävän kansainvälisen satakuntalaisen elintarvikealan yrityksen myyntiä ja markkinointia. Ilokseni huomasin, että kauppatieteitä edeltävät tuotantotalouden opiskelut pääsivät arvoonsa perusteollisuudessa, jossa tuotantoprosessien sekä myynnin yhteensovittamisen ymmärtäminen oli ratkaisevan tärkeää.

Huomasin laaja-alaisen näkemyksen rikastuttavan paitsi omaa ajattelua ja päätöksentekoa, myös yrityksemme kehittymistä ja asiakkaidemme saamaa palvelua. Liian usein huomasin kuitenkin käyttämiemme mainostoimistojen esittävän liiketoiminnan tueksi liudan toimenpiteitä, jotka oli parsittu kasaan liian suppealla ja kapealla näkemyksellä. Syntyi henkilökohtainen halu osoittaa aitoa kiinnostusta yritysten ja brändien kehittämiselle rohkeiden, erottuvien ja yllätyksellisten toimenpiteiden muodossa.

Halusin herätä jatkossa aamuisin tietoisena siitä, että voin viettää mielenkiintoisen, ja omannäköisen työpäivän onnellisena intohimoisten sekä inspiroivien ihmisten ympäröimänä. Kaipasin potkua omaan elämääni, seksikkään työympäristön ja terävät ihmiset tiimiini. Kokemus ja havainnot osoittivat, että asiakkaalle lisäarvoa tuovassa kumppanissa löytyy näkemystä useasta eri perspektiivistä – esimerkiksi humanisti ja filosofi tuovat markkinointiviestintään oman rikkaan näkemyksensä. Päätimme, että kehitymme ja kasvamme asiakkaidemme menestyksen myötä. Syntyi bränditoimisto Rock My Business. Asetimme lupauksen, että teemme asiakkaamme brändistä paremman.

Vaikka Porin yliopistokeskuksen monitieteellinen opiskelutarjonta ja minun kalenterini eivät kohdanneetkaan opiskeluaikana, olen ymmärtänyt hyödyntää tämän nyt yrittäjänä toimiessani. Pelkästään yliopistokeskuksen kasvateista Rock My Busineksessa vaikuttavat humanisti, filosofi, insinööri, kauppatieteilijä sekä taiteen ja luovan talouden asiantuntija. Lisäksi satakunnassa koulutettuja osaajia on poimittu niin Satakunnan ammattikorkeakoulusta kuin Sataedusta. Tosin Tampereen toimipisteessämme luotamme Tampereen ammattikorkeakoulun koulutusjärjestelmästä ponnistaneeseen asiantuntijaan.

Meille tärkeää on olla aidosti kiinnostuneita ja täten kehittää sekä viedä eteenpäin niin satakuntalaista kuin valtakunnallistakin yritystoimintaa tavalla, jossa asiakkaamme saa ratkaisun haasteisiinsa monitieteellisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Meillä on ilo toimia tiiviissä yhteistyössä Porin yliopistokeskuksen kanssa, jolla meidän tavoin on aito halu kehittää satakuntalaisia yrityksiä sekä koko Satakuntaa sijoittamalla meillä koulutettua osaamista paikallisiin tarpeisiin ja jättämällä osaajat osaksi edelleen kehittyvää maakuntaamme.

Monitieteellisyys ei ole synonyymi sanalle monimutkainen. Monitieteellisyys on mahdollisuus, joka kehittää niin yksilöä, oppilaitosta, yritystä kuin koko talousaluetta.  Rock My Business kylpee tämän viestin aalloissa oman kattonsa alla ja vie samaista viestiä myös muillekin - tehtävämme on muodostaa kullekin asiakkaalle soveltuva selkeä viesti, niin verbaalinen kuin visuaalinenkin, ja auttaa heitä menestymään.

 

Janne Rauhala on yrittäjä, RMB Rock My Business Oy:n toimitusjohtaja, ekonomi ja Porin yliopistokeskuksen vuoden alumni 2013.