Opintokone ohjaa sopivalle uralle

Varhainen kevätaurinko näyttää elämän uudessa valossa. Tulevaisuus mietityttää nuoria ja vähän vanhempiakin. Mitä sitä elämällään oikein tekisi? Oman suunnan selvittämiseksi taipumuksiaan ja luonteenpiirteitään voi kartoittaa leikkimielisen Opintokoneen...

Varhainen kevätaurinko näyttää elämän uudessa valossa. Tulevaisuus mietityttää nuoria ja vähän vanhempiakin. Mitä sitä elämällään oikein tekisi? Oman suunnan selvittämiseksi taipumuksiaan ja luonteenpiirteitään voi kartoittaa leikkimielisen Opintokoneen avulla.

- Halusimme tänä vuonna tuoda opintotarjontaamme esille uudella ja hauskalla tavalla, kertoo Porin yliopistokeskuksen koordinaattori Maria Väkiparta.

Opintokone on testi, jossa kymmeneen kysymykseen vastaamalla voi selvittää omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita vastaavan opiskelualan. Vastausten perusteella Opintokone luo testin tekijästä hahmokuvauksen ja esittelee hänelle sopivia opiskelumahdollisuuksia Porin yliopistokeskuksessa. Opintokone löytyy osoitteesta ucpori.fi/opintokone ja sitä on markkinoitu sosiaalisessa mediassa ja Satakunnan Kansan ja Länsi-Suomi –lehden internet-sivuilla.

Opintokoneen toteutuksesta vastasivat Julia Hannula ja Kreetta Haaslahti Luova toimisto Pilkkeestä. Yhdessä yliopistokeskuksen henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa he ideoivat, miltä Opintokoneen eri alojen opiskelijahahmot näyttävät ja mitä he ajattelevat.

- Hahmojen ulkonäkö ja käyttäytyminen muotoutuivat helposti. Ideariihessä mukana olleet liittivät eri alojen opiskelijoihin tiettyjä ominaisuuksia aika yksimielisesti, Hannula kertoo.

Testin kysymykset kartoittavat muun muassa vastaajan suhtautumista yhtäältä taloudelliseen menestykseen, toisaalta työn merkityksellisyyteen. Opintokoneen hahmoja ovat esimerkiksi bisnesorientoitunut Lauri Liikemies, maailmanparantaja Elli Empaattinen ja tiedostava Kaisa Kulturelli.

Opintokone laittaa arvot puntariin

Ensimmäistä kertaa toteutetun Opintokoneen saama vastaanotto on ollut positiivinen yllätys. Kiinnostus testiä kohtaan on ollut tasaista. Ensimmäisen kuukauden aikana testin on käynyt tekemässä lähes 7500 henkilöä. Viikon kuluttua julkaisemisesta Opintokonetta markkinoinut Facebook-kampanja oli tavoittanut 20 000 henkilöä. Uusia tykkäyksiä UCPorin Facebook-sivulle Opintokone on tuottanut useita kymmeniä.

Aiemmin markkinoinnissa käytettyyn lehteen verrattuna Opintokone antaa lukijalle aktiivisemman roolin.

- Opintokone osallistaa vastaajan ja haastaa pohtimaan omia valintoja. Testaaja voi peilata itseään koneen antamaan hahmoon, sanoo Haaslahti.

Porin yliopistokeskus tarjoaa opiskelumahdollisuuksia niin suoraan lukiosta valmistuneille kuin jo aiempia korkeakouluopintoja suorittaneille. Opintokoneen kautta markkinoidaan erityisesti laajoja jatko-opintomahdollisuuksia.

- Testi tarjoaa lopuksi vastaajalle sopivinta koulutusohjelmaa hänen pohjakoulutuksensa ja kiinnostustensa pohjalta. Tutkintokoulutuksen ohella myös avoimen yliopiston koulutustarjontaa tuodaan vahvasti esille, kertoo Väkiparta.

Omia vahvuuksia ja kiinnostuksenkohteita vastaavat opinnot ovat reitti oman näköiseen täyttymykselliseen elämään, lupaa Opintokone. Haku syksyllä 2015 alkaviin opintoihin on käynnissä.