Ensimmäinen Vuoden opetusteko- pakinto digitaalisen kulttuurin oppiaineelle
Vuoden opetusteko -palkinto jaettiin nyt ensimmäistä kertaa, ja palkinnon saaja julkistettiin 9.12. Porin yliopistokeskuksen Akateemisten Laulajien joulumatineassa.
Valinnan tehnyt opetuksen johtoryhmä oli valinnassaan yksimielinen.
- Ehdotuksia tuli kaikkiaan seitsemän, joista kaksi sai kunniamaininnan ja voittaja varsinaisen opetusteon. Valinnassa painotettiin muun muassa opiskelijanäkökulman korostamista, uusien ja raikkaiden opetusmenetelmien käyttöä sekä käytännön ja akateemisuuden yhdistämistä, Harri Keto totesi palkinnonjakotilaisuudessa.
Opetuksen johtoryhmän mukaan parhaiten hyviä käytäntöjä on toteutettu digitaalisen kulttuurin oppiaineessa, jossa käytäntöjä on käytetty laajemminkin kuin vain yksittäisen opintojakson puitteissa. Vuoden opetusteko -palkinto on kiertopalkinto: puujalustalla oleva karttakeppi, jossa on kaiverrettu nimilaatta. Sen lisäksi voittaja saa nimensä yliopistokeskuksen aulan palkintolaattaan.
Vuoden 2010 opetusteko -kunniamaininnat myönnettiin Tampereen teknillisen yliopiston Porin yksikön yliopisto-opettaja Matti Monnoselle ja Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman yliopisto-opettaja Riina Haanpäälle. Molempien valintojen perusteluna olivat ehdotuksessa esiin tulleet opiskelijanäkökulman korostuminen ja opetusmetodit.
- Olin yllättynyt ja otettu huomionosoituksesta. Tärkeintä palkinnossa on, että se tulee palautteena oppilailta, heitä vartenhan täällä ollaan, Haanpää kertoi.
Hänen mukaansa yliopistossa ei enää varsinaisesti opeteta, vaan enemmänkin ohjataan.
- Olen opettanut niin ala- ja yläasteella kuin lukiossakin, jossa opettaja on myös kasvattaja. Yliopistossa pitää osata ohjata opiskelijoita ajattelemaan ja löytämään tietoa. Omaksi vahvuudeksi opettajana näkisin läsnäolon ja kiinnostuksen. Omat peruskurssit esimerkiksi tutkimushistorian parissa kun eivät opetusteknisesti anna hirveästi mahdollisuuksia revittelyyn, Haanpää naurahtaa.
Teksti: Iiro Lehtonen
10.12.2010