Loiva tie peliyrittäjyyteen

Kunnianhimoinen pro gradu -työ Luonnosviivoista videopelihahmoiksi - Konseptitaiteilijan valinnat hahmokuvien taustalla käy läpi videopeli Saviorin hahmojen visuaalisen suunnittelun ja konseptitaiteen tekemisen vuosien 2013–2016 aikana. Savior on roolipeli, jossa hahmojen merkitys korostuu.

Kristiina Seppä valmistui medianomiksi SAMK:sta keväällä 2013, ja siirtyi syksyllä maisteriopintoihin Porin yliopistokeskukseen Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmaan. Pääaineeksi valikoitui Digitaalinen kulttuuri. Medianomin opintoihin kuului laajalti graafista suunnittelua, ja sitä oppia Kristiina sovelsi myös maisteriopinnoissaan, etenkin opinnäytteessä.

Vahvasti kuvitetun opinnäytteen tutkimusaineisto koostuu vuosien varrella tehdyistä konseptikuvista sekä työryhmän keskusteluista ja tutkijan huomioista liittyen hahmosuunnitteluprosessiin.

- Oman tekemisen tutkimus monimutkaisti opinnäytettä, ja haasteena oli myös hahmosuunnitteluun liittyvän akateemisen tutkimuksen vähyys. Toisaalta oman kuvittajana työskentelyn ja ajatusmaailman tutkiminen on ollut erittäin palkitsevaa ja opettavaista tulevaa ajatellen, kertoo Seppä.

LAULUKEIKASTA SYNTYI YRITYS

Vuonna 2017 valmistunut Seppä hankki itselleen Y-tunnuksen alunperin, jotta pystyi laskuttamaan eräästä laulukeikasta. Y-tunnus tuli tarpeeseen myös kuvittamisessa ja graafisissa tilaustöissä.

Valmistumisen jälkeen usein tulee yritystoimintaan uutta painetta, koska toimeentulo tulisi ansaita kokonaan sitä kautta. Kristiina perusti yhteisen yrityksen, Innokas median, sisarensa Anniinan kanssa vuoden 2017 elokuussa.

- Alunperin oli tarkoitus suuntautua enemmän graafisen alan palveluihin, mutta nyt olemme hakeutuneet mobiilipelien maailmaan. Tällä hetkellä olemme enimmäkseen keskittyneet lapsille suunnattuihin peleihin, mutta tarkoituksena on tulevaisuudessa tehdä pelejä myös aikuisille, sanoo Seppä.

MONTA TYÖNKUVAA

Mobiilipelien jakelu ja myynti Applen Appstoressa ja Googlen Play-kaupassa eivät ole niin yksinkertaisia toteuttaa. Yhdysvaltalaisten suuryhtiöiden kanssa kaikki byrokratia on hyvin tarkkaa.

- Ensimmäinen vuosi on mennyt lähinnä opetteluun. Veroviranomaisten ja peliyhtiöiden kanssa sopiminen ja soitteleminen on ollut hyvin opettavaista, mutta onneksi sitä ei tarvitse heti uudestaan opetella, Seppä kertoo.

Kristiina ja Anniina hoitavat yhdessä kuvittamisen ja piirtämisen. Lisäksi Anniina koodaa pelit. Pelin tekemisessä on niin monta osa-aluetta, että on pitänyt opetella lisätaitoja matkalla.

- Itse esimerkiksi opettelin tarpeen vuoksi animointia ja Anniina musiikin tekemistä. Veroasioiden ja paperitöiden kanssa on välillä haasteita, mutta Prizztechista sai hyvää neuvontaa yrityksen perustamiseen. Opiskelin myös kauppakorkean puolella yrittäjyyden sivuainekokonaisuuden, joka valmisti ajattelumaailmaani tähän urapolkuun. Suosittelenkin sitä myös mulle opiskelijoille!

Lisätietoa Innokas mediasta löytyy nettisivuilta ja Youtube-kanavalta.