This might be ok

Tiedättehän meemin, jossa kuvataan luovan prosessin eteneminen? Vaiheet menevät jotakuinkin näin: 1) This is awasome 2) This is tricky 3) This is shit 4) I am shit 5) This might be ok 6) This is awesome. Meemi osuu erityisen hyvin luovaan prosessiin, mutta mielestäni myös opiskeluun aikuisiällä.

Teen päivätöitä Rauman kauppakamarissa elinkeinoelämän menestyksen eteen kohta jo viidettä vuotta. Olen taustakoulutukseltani kauppatieteiden maisteri. Vuodesta 2019 lähtien olen opiskellut Porin yliopistokeskuksessa Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa tuotantotalouden diplomi-insinööriksi puhtaasta motivaatiosta oppia uutta ja kiinnostuksesta teknologiseen kehitykseen. Opiskelu työn ohessa on kuitenkin melkoinen savotta.

Yliopistokeskuksen modernit, joustavat etäopiskelumahdollisuudet tarjoavat mahdollisuuden kurssien suorittamiseen yön pimeydessä. Esimerkiksi lineaarisen optimoinnin kurssilla aitoon oppimiseen tarvittava viikkotuntimäärä tehtävien parissa on vähintään viisi, mielellään kymmenen. Työpäivän jälkeen loogiseen ajatteluun käytettävä aika ruutuvihko, lyijykynä ja pyyhekumi -periaatteella sijoittuu pienten lasten perheessä useimmiten klo 21-24 välille. Aina ei ole aikaa opiskelulle, aina ei jaksa, joten parhaaseen arvosanaan pääseminen ei ole realistinen tavoite. Rimaa on joutunut hilaamaan siis alemmas, mikä tekee tiukkaa tulostavoitteelliselle persoonalle.

Oppimisen prosessiin on kuulunut kaikkia meemissä esiintyneitä vaiheita. Tunneskaala vaativien tehtävien äärellä on moninainen. Kannattaa iloita pienistä onnistumisista – uuden asian tajuaminen on valtavan hieno hetki. Tätä ennen on kuitenkin käyty skaalalla monta kertaa ”This is shit” ja ”I am shit” -tasoilla. Pikaviestimen päässä olevat kohtalontoverit auttavat jakamaan ”mä en tajua” -tuskaa. Miten voikaan yksi apua tarjoava viesti liikuttavalla tavalla saada tuntemaan yhteisöllisyyttä.

Opiskelu kannattaa aina. Uskon, että aivoni kiittävät vaativaa opiskeluprosessia tänään ja tulevaisuudessa. Opintojen matemaattis-loogiset haasteet ovat luonteeltaan hyvin erilaista ongelmanratkaisua kuin mitä tämänhetkisessä päivätyössäni eteen tulee. Välillä oikein tuntee (pään kivistyksenäkin), kuinka oppiminen virittää aivoihin uusia hermoyhteyksiä. Diplomi-insinööriksi valmistumisen jälkeenkin tulen jatkamaan opiskelua tavalla tai toisella.

Opiskelu aikuisiällä pitää mielen sopivasti nöyränä, mutta tarjoaa myös onnistumisen kokemuksia. Vanhakin voi oppia! This might be ok, ehkä kohta jo Awesome.

Riikka Piispa
Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja

Kuva: Karla Castano