Abiturientit tutustumassa akateemiseen maailmaan

Satakunnan korkeakoulutarjonta esittäytyi noin kuudellesadalle abiturientille marraskuun alussa.
Porin yliopistokeskuksessa esiteltiin Tampereen teknillisen yliopiston, Turun kauppakorkeakoulun, Turun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Taideteollisen korkeakoulun Porin yksiköt sekä Rauman opettajankoulutuslaitos. Parin päivän aikana abiturientit tutustuivat lisäksi Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Diakonia-ammattikorkeakoulun tarjontaan.

Porissa halvat asunnot ja vilkas opiskelijaelämä

Porin yliopistokeskuksessa opiskelijat Lotta Hannuksela (TY), Anni Sainio (TY) ja Marianna Yli-Houhala (TaY), esittelivät Poria opiskelukaupunkina sekä yksityiskohtaisesti Porin yliopistokeskuksen eri yksiköiden opiskelutarjontaa.

– Voidaan kysyä, että miksi Poriin opiskelemaan? Mitä hyvää täällä on? Pori on erittäin hyvä vaihtoehto akateemiselle opiskelulle, opiskelijamarkkinoijat aloittivat ja vastasivat itse:

– Täältä löytyy kohtuuhintaisia asuntoja, välimatkat ovat lyhyitä, opiskeluympäristö on aivan kaupungin keskustassa. Porin yliopistokeskuksessa on erittäin tiivis ja hyvin toimiva yhteisö. Opetusryhmät ovat useimmiten pieniä, esimerkiksi omassa kandiseminaariryhmässäni oli 12 opiskelijaa kun isommissa kaupungeissa vastaava luku voi olla 80 -100, Anni Sainio kertoi.

Opiskelijamarkkinoijat kehuivat lisäksi Porin vilkasta opiskelijaelämää kuten erilaisia urheilutapahtumia ja bileitä. Lisäksi abiturientit saivat tietoa muun muassa Porin yliopistokeskuksen ristiinopiskelumahdollisuuksista, yrittäjyysopinnoista ja vaihto-opiskelumahdollisuudesta.

– Porista voi lisäksi valmistua maisteriksi todella nopeasti, koska opiskeluryhmissä on yleensä tilaa, Sainio huomautti.

Työpajoista kosketus akateemiseen työskentelyyn

Porin yliopistokeskuksen ja Rauman opettajankoulutuslaitoksen opintokokonaisuuksien esittelyjen jälkeen abiturientit saivat esimakua akateemisesta opiskelusta eri yksiköiden järjestämissä työpajoissa, joissa käsiteltiin esimerkiksi sosiaalista mediaa, lukiolaisten tulevaisuuden suunnitelmia, koulukiusaamista tai festivaalia luovan talouden ilmentymänä.

Rauman opettajankoululaitoksen työpaja oli painottunut käytännönläheiseen toimintaan. Työpajassa esimerkiksi ommeltiin yhteistyössä kankaalle nappi, niin, että yksi koskee nappiin ja toinen neulaan. Lukiolaiset lisäksi piirsivät ja leikkasivat ihmishahmoja työpajan vetäjien antamien ohjeiden mukaan.

– Koska koulutuksemmekin on hyvin käytännönläheistä, päätimme tehdä näin myös täällä. Luokanopettajan tai lastentarhanopettajankoulutus poikkeaa muusta yliopisto-opiskelusta juuri vahvalla kädentaitopainotteisuudellaan, kertoi luokanopettajaopiskelija Sonja Tuomela.

Luokanopelta vaaditaan innostusta

Porin yhteislyseon abiturientille Justus Dahlille osallistuminen juuri ROKL:n työpajaan oli itsestään selvää.

– Äitini on lastentarhanopettaja ja olen itsekin miettinyt opiskelemista joko lastentarhan tai ala-asteen opettajaksi.

Kysyttäessä hyvän opettajan ominaisuuksia Justus Dahlilla oli vastaus valmiina.
– Hyvä opettaja osaa ottaa kaikki oppilaat huomioon, on innostunut asiastaan ja pitää työstään.

Jo ROKL:n työpajasta oli Justus Dahlin mukaan aistittavissa lisäksi opinnoissa tarvittava hyvä ryhmähenki.

Teksti: Eija Hammarberg
11.11.2009