Säikeitä 2024 | 23.05.2025 09:00
Satakunnalle vahvempi aluebrändi monialaisella yhteiskehittämisellä
Toukokuussa 2024 käynnistynyt SATAKUNTABRÄNDI-hanke keskittyy houkuttelevan ja vetovoimaisen aluebrändin yhteiskehittämiseen. Keskiössä on Satakunnan veto- ja pitovoiman vahvistaminen. Hanketta rahoittaa Satakuntaliitto ja sen toteutuksesta vastaavat Turun yliopiston Porin yksiköt.
Viimeisen 20 vuoden aikana brändäyksen rooli on kasvanut alueiden kehittämistyössä. Suomen maakunnista Lapin voidaan nähdä olevan brändityön edelläkävijä, mutta toki tätä työtä on tehty muuallakin, myös Satakunnassa. Uudessa hankkeessa Satakunnan brändityöhön pureudutaan uudella osallistavalla otteella ja mahdollisimman laaja-alaisesti alueen toimijat huomioiden.
Erityisesti hankkeessa keskitytään alueidentiteettiä, imagoa sekä pito- ja vetovoimaa vahvistavien toimenpiteiden kartoittamiseen ja kehittämiseen. Käytännössä näitä ovat: satakuntalaiseen identiteettiin pureutuva kansalaiskysely, yhteisomisteisen digitaalisen brändityökalun rakentaminen, alueellisten toimijoiden laaja-alainen osallistaminen brändityöhön sekä tämän työn jatkuvuuden takaavien käytäntöjen kehittäminen ja juurruttaminen.
Identiteettikyselyllä tietoa satakuntalaisuudesta
Satakuntalaisuuskysely saatettiin päätökseen helmikuussa 2025 ja siihen saatiin kiitettävät 1629 vastausta koko Satakunnan alueelta. Alustavan analyysin mukaan voidaan todeta ainakin se, että satakuntalaiset sitoutuvat vahvasti omaan maakuntaansa, pitävät itseään suorasanaisina ja urheilusta seuraavat mieluiten mitäpä muuta, kuin jääkiekkoa. Eivätkä satakuntalaiset pidä itseään kovin negatiivisinakaan, vaikka tällainen stereotypia usein nousee esille. Hieman sisäänpäin kääntyviksi heitä omasta mielestään voisi kuitenkin kuvailla. Huolta satakuntalaisille aiheuttaa maakunnan näkyvyys ja pärjääminen tulevaisuudessa. Vastaajista 67 % oli sitä mieltä, että maakunnan olisi tuotava itseään enemmän esiin ja 51 % pelkäsi, että Satakunta jää jälkeen maakuntien välisessä kilpailussa. Vastaajista 48 % kuitenkin näki, että Satakunnassa on käyttämätöntä potentiaalia, jota varmasti voitaisiin hyödyntää paremmin. Vastaajista 46 % koki, että maakunnan sisäistä yhteistyötä on lisättävä.
Identiteettikysely luo hyvän pohjan hankkeen tulevalle työlle. Sen ansiosta Satakunnan tuleva brändi on sidoksissa maakuntalaisten todellisuuteen – heidän arvoihinsa, ajatuksiinsa ja näkemyksiinsä. Ne antavat hyvän mandaatin hankkeeseen sitoutuneille yrityksille, koulutusorganisaatioille sekä julkisille ja kansalaisyhteiskunnan toimijoille yhteisesti kehittää maakunnan brändiä. Brändin ei missään määrin ole tarkoitus olla kiveen hakattu tai joustamaton, vaan se muovautuu ajankuvaa myötäillen. Sen halutaan yhdistävän alueen toimijat työskentelemään aiheen parissa pitkäjänteisesti, ketteryyttä ja jatkuvaa vuorovaikutusta korostaen. Nyt ei siis olla hakemassa muutamia vetoavia mainoslauseita ja sähäkkää visuaalista ilmettä, vaan kokonaisvaltaista brändin kehittämistä. Työn ja toimen ääreen on kutsuttu koko Satakunnan kansa, kaikessa voimassaan.
Nuorten näkemys Satakunnasta
Satakuntabrändin pilottina aloitellaan parhaillaan lukioyhteistyötä, joka tarjoaa alueen nuorille tilaisuuden tuoda näkemyksensä ja visionsa Satakunnasta esille luovan tekemisen kautta. Pilotti sisältää Satakunnan lukioiden kuvataiteen ja muiden aineiden välisenä yhteistyönä toteutettavan Satakunta-eepos-tehtävän. Lukiolaiset luovat tekemisensä kuvien ja kirjoittamiensa tekstien kautta Satakunta-aiheisia kirjasia, joissa käsitellään alueen historiaa, koulutusta, tapahtumia, murretta, huumoria, yrityksiä ja muita aiheita. Nuorten näkemystä tarvitaan niin Satakunnan veto- ja pitovoiman vahvistamiseen, kuin myös alueidentiteetin raikastamiseen ja Satakunnan tulevaisuuden vision kirkastamiseen.
Tommi Iivonen
projektitutkija, Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelma, Turun yliopisto Pori
Paula Kaukiainen
projektitutkija, Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö