Eurajoen lukiolaiset paikkatietoa tuottamassa

Eurajoen lukiolaiset pääsivät maantieteen valinnaisella kurssilla tutustumaan konkreettisesti paikkatietosovelluksen materiaalin tuottamiseen. Kohteina olivat muun muassa Laitakari Luvialla sekä Eurajoen liikuntapaikat.


Digiluonto Satakunta -hankkeessa kehitetyssä sovelluksessa on löydettävissä paljon erilaisia kohteita ja paikkoja ympäri Satakuntaa. Hankkeessa ovat olleet mukana Porin yliopistokeskuksesta Tampereen yliopiston Porin yksikkö sekä Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö.

- Rehtorimme välitti viime keväänä viestiä mahdollisuudesta ottaa osaa Digiluonto-sovelluksen materiaalin tuottamiseen. Innostun helposti erilaisista projekteista, joten ajattelin heti että lähdemme mukaan, Eurajoen lukion biologian ja maantieteen opettaja Leena Gustafsson kertoo.

- Lukion maantieteen tavoitteena on oppia muun muassa paikkatieto-ohjelmista. Mielestäni on tärkeää, että tutustumme täällä erilaisiin paikkatietosovelluksiin ja pääsemme itse käyttämään niitä ja myös tuottamaan sisältöä. Tämä maantieteen neloskurssi eli Geomedia on tavallaan tylsä kurssi, ehkä jopa vaikea siksi, että paikkatieto-ohjelmat ja kartat ovat jääneet etäisiksi. Siksi oli todella mukava löytää opetukseen konkreettisia tapoja, joilla paikkatieto tulee tutuksi, Gustafsson kiittää.

Myös kurssille osallistuneet opiskelijat, toisen vuoden opiskelija Valma Jussila ja tämän kevään abiturientti Erin Mattila pitivät nimenomaan itse tekemisestä ja tekemisen kautta oppimisesta.

-Kurssilla oli vähän erilaista tekemistä ja oli kiva, kun ei luettu vain kirjoja, he kertovat.

Esittelyssä kohteita Eurajoelta

Kurssilaiset saivat valita Eurajoelta itseään kiinnostavia paikkoja, esimerkiksi historiallisia paikkoja tai virkistyskohteita. Niistä he tuottivat Digiluonto-sovellukseen pienissä ryhmissä tai pareittain yhteensä 4-5 lyhyttä reittiä, joissa jokaisessa on muutama käyntipiste.

Opiskelijat etsivät lisätietoa valitsemistaan paikoista ja ottivat niistä kuvia, jotka lisättiin Digiluonto-sovellukseen. Valman ryhmän kohde oli Luvian Laitakari, koska osa ryhmäläisistä on kotoisin Luvialta. Erinin ja hänen parinsa valinta oli Eurajoen liikuntapaikat.

Työtä tehtiin sekä tietokoneella että puhelimella. Aluksi sovelluksen käyttö ja tietojen lisääminen oli molempien opiskelijoiden mielestä hieman hankalaa.

- Saimme sovelluksen käyttöön ja tietojen lisäämiseen hyviä ohjeita ja apua, ja projektin edetessä käyttö helpottui, Jussila kertoo.

Opettaja Gustafsson on yleisesti ottaen tyytyväinen, että sovellus oli moneen muuhun paikkatieto-ohjelmaan verrattuna varsin helppokäyttöinen. Aikaa ei siten kulunut ylimääräiseen säätämiseen.

-Kurssissa on käsiteltävänä paljon muutakin asiaa, ja on harmi että tämän projektin kanssa tuli lopussa vähän kiire. Aluksi ajattelin, että olisimme käyneet kaikki valmiit polut läpi paikan päällä, mutta sille ei jäänyt aikaa. Siksi katsoimme lopputulokset luokassa. Jatkossa osaisimme suunnitella ajankäyttöä paremmin ja kurssilaiset ehtisivät myös viimeistellä toteutuksen, Gustafsson miettii.

Kaikkien kolmen mielestä yhteistyö Porin yliopistokeskuksen kanssa sujui hyvin. Esimerkiksi Zoom-palaveri järjestyi nopealla aikataululla, kun opiskelijat kaipasivat apua sovelluksen käyttöön.

-Oli mukavaa oppia käyttämään sovellusta ja sitä kautta ymmärsi paremmin paikkatiedosta. Oli myös kiva valita itse kohteet sinne, Mattila mainitsee.

-Teemme tosi mielellämme tällaista yhteistyötä jatkossakin, Gustafsson toivoo.

Myös hankkeessa mukana ollut Tampereen yliopiston projektipäällikkö Jere Grönman kiittää lukiolaisia yhteistyöstä

-Oli erittäin mukavaa vaihtelua osallistaa projektiin mukaan lukiolaisia, ja lisäksi saimme heiltä hyvää palautetta ja kehitysideoita projektin jatkon kannalta. Pyrimme jatkossa tiivistämään yhteistyötä Satakunnan lukioiden kanssa, Grönman sanoo.

Teksti: Maria Ojanen
Kuva: Leena Gustafsson