Yritysyhteistyö opetuksessa hyödyttää kaikkia osapuolia

Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä on viime vuosina tehty paljon yritysyhteistyötä. Kurssien aikana toteutetut yritysten toimeksiannot vahvistavat opiskelijoiden asiantuntijuutta. Myös yritykset ovat kokeneet yhteistyön aidosti hyödylliseksi.


"Olemme tällä viikollakin käyttäneet opiskelijoiden tekemän mallin pohjalta laskelmamallia neuvottelussamme uuden potentiaalisen suurasiakkaan kanssa Ruotsissa. Lisäksi yhdessä yrityksemme hallituksen kanssa olemme käyttäneet tutkimuksen tuloksia lähteenä tekemässämme Business Finlandin liiketoiminnan kehittämishakemuksessa.”
– Fiblon Oy

Projektit sisältävät yleensä suunnittelun, jonkin asteisen toteutuksen ja tuloksien arvioinnin. Yrityksiä on ollut mukana pienistä yksinyrittäjistä suuriin kansainvälisesti toimiviin yrityksiin.

- Toimeksiantoja on ollut vuosien varrella hyvinkin erilaisia. Opiskelijat ovat esimerkiksi suunnitellet ja toteuttaneet viestintäsuunnitelmia ja kampanjoita, luoneet brändin ohjekirjoja ja digitaalisia liiketoimintasuunnitelmia, työstäneet uuden palvelun konseptointia tai lanseerausstrategiaa, kertoo Joachim Ramström Turun kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä.

Projektit lähtevät yrityksen tarpeista

Yksi esimerkki opetuksessa käytettävästä yritysyhteistyöstä on Integroiva projektikurssi, jossa kolmannen vuoden opiskelijat tekevät projekteja seudun yritysten kanssa.

- Prosessi etenee yleensä niin, että ensin opiskelijatiimit ideoivat eri vaihtoehtoja toimeksiantajalle, jonka jälkeen he pitchaavat niitä yrityksen edustajalle. Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa valitaan yrityksen mielestä kiinnostavin vaihtoehto. Tämä jälkeen opiskelijatiimit alkavat kehittää ja testata konseptiaan tai ideaansa, tietenkin yrityksen speksien ja vaatimuksien mukaan, kertoo Ramström.

Myös opettajat kokevat yritysyhteistyön palkitsevana.

- Monesti vastuuopettajat ovat pilke silmässä todenneet, että luultavasti he itse oppivat eniten kurssin aikana, Ramström toteaa.

Yrityspalaute on ollut positiivista

”Lopputulos on konkreettinen, se antaa yritykselle hyvää tietoa ajankuvasta, nuorten näkemyksistä ja ehdotusta siitä, miten tilannetta voisi korjata. Asenne oli kohdallaan, työ otettiin jämptisti vastaan, koko ajan oli luottavainen olo työn edistymisestä. Myös viestintä ja muu kommunikointi ryhmän kanssa oli hyvää luokkaa. ”
– OP Länsi-Suomi

Vaikka onnistumisia löytyy paljon, on silti hyvä muistaa, että opiskelijat osallistuvat yliopiston oppimisprosessiin ja siksi heillä on aina oikeus epäonnistua. Siksi projektit eivät koskaan ole konsulttitöitä, vaan niiden tehtävä on auttaa opiskelijoita kehittymään asiantuntijoina.

- Vastuuopettajien puolesta käymme yrityksen kanssa etukäteen läpi riskit ja opiskelijoiden oikeuden epäonnistumiseen. Pyrimme omaksumaan ”fail fast, fail forward” -mentaliteetin. Vaikka epäonnistumisille pitää antaa tilaa, niitä harvoin tapahtuu. Sen sijaan yrityksien palaute on melkein poikkeuksetta ollut erittäin positiivista ja yritysten odotukset ylittyneet, Ramström summaa.

Teksti: Liisa Jaakkola
Kuva: Porin yliopistokeskuksen kuva-arkisto