Futurologi haastaa liiketalouden luomaan uutta
Porin yliopistokeskuksen vuosittaisessa BrandDay Vision Day –tapahtumassa 12.12.2012 oli yhtenä pääpuhujista futurologi Magnus Lindkvist. Lindkvist on yksi Ruotsin ja myös Euroopan kysytyimmistä liiketalouden ja futurologian puhujista. Hän on myös TED:...
Porin yliopistokeskuksen vuosittaisessa BrandDay Vision Day –tapahtumassa 12.12.2012 oli yhtenä pääpuhujista futurologi Magnus Lindkvist. Lindkvist on yksi Ruotsin ja myös Euroopan kysytyimmistä liiketalouden ja futurologian puhujista. Hän on myös TED:in jäsen, joka on arvostettu ideoiden jakamisen kansainvälinen verkosto.
Lindkvistin lumosi konkreettisilla ja humoristisillakin esimerkeillä, tehden liiketalouden teorioista lähes viihdettä. Liiketaloudessa yritys joko kilpailee tai luo uutta. Yritys voi kilpailla tekemällä vähän hienomman logon ja hakea asiakkailta palautetta jotta osaa vastata kysyntään. Uniikimmalla idealla ei saavuteta ystäviä vaan saatetaan saadaankin kritiikkiä, sillä tuoretta ideaa ei ymmärretä ja siihen ei uskota. Lindkvist käytti esimerkkinä Suomen brändistrategiaa.
”Missä maassa kilpaillaan eukonkannossa, saunomisessa niin että joku kuolee, oleskellaan kylpytynnyrissä ja meillä on Lordi. Mutta näitä rohkeita ja uniikkeja ominaisuuksia ei ole hyödynnetty vaan nojataan teknologiaan eli Suomen brändistrategiaksi on valittu kilpailu.”
Rohkealla ja uniikilla brändillä erottuisimme muista Pohjoismaista. Olisimmeko uskoneet vihreän possun eli Angry Birdsin olevan seuraava suomalainen menestystarina maailmalla? Lindquist haastaa meitä olemaan rohkeita ja uskomaan omaan ideaan vaikka se saisikin alussa vastustusta.
Lindkvist antaa työkaluja uuden idean keksimiseen; kokeile, kierrätä epäonnistumisia ja ole kärsivällinen.
Kokeile
San Franciscossa kokeillaan, siksi siellä tapahtuu innovaatioita joita ei ole välttämättä edes keksitty siellä.
”Mene ulos, maista uusia ruokia, kokeile uutta elämäntapaa, omaksu trendejä nopeammin. Ole avoin uusille asioille niin pystyt tekemään innovaatioita”, innostaa Lindkvist.
Helpointa on ottaa vertikaalisesti vaikutteita oman alan pioneereilta maailmalta ja horisontaalisesti hyödyntää muiden alojen teknologian kehitystä ja soveltaa niitä omaan liiketoimintaan.
Kierrätä epäonnistumisia
Humoristisessa kuvassa oli esitelty 50 asiaa jotka sinun tulee antaa lapsesi tehdä; hulluja virheitä pariston nuolemisesta puukolla veistelyyn. Lindkvist kehottaa,
”Kierrätä ideoitasi ja ota virheistä opiksesi, sitä kautta saat rakennettua toimivan innovaation.”
Oppiminen tapahtuu virheitä tekemällä.
Kärsivällisyys
Lindkvist nosti esiin pitemmän aikavälin trendejä; kuten eliniän radikaali nousu 1800-luvun jälkeen. Hän pyrki esittämään pidempiä ajanjaksoja ja löytämään syklejä jotka päätyvät eksponentiaaliseen nousuun. Pystymme löytämään tulevaisuudesta tekijöitä joiden tiedämme tapahtuvan kuten eläköityminen ja maapallon suurempi ihmismäärä. Meidän tulee valmistautua näihin joiden tiedämme tapahtuvan. Muuta emme ehkä tiedä tulevaisuudesta sillä monia asioita tapahtuu yhtä aikaa ja niiden seurauksia emme voi ennustaa etukäteen.
”Liiketaloudessa voidaan nähdä vastaavia syklejä. Twitter oli olemassa kolme vuotta ennen kuin se levisi räjähdysmäisesti. Myös erään musiikkikappaleen levyttäminen onnistui vasta kolmannella kerralla, jonka jälkeen se oli hitti 14:ssa maassa. Kyse on oikeasta ajoituksesta ja kärsivällisyydestä”, kertoo Lindkvist.
Lindkvistin lumosi konkreettisilla ja humoristisillakin esimerkeillä, tehden liiketalouden teorioista lähes viihdettä. Liiketaloudessa yritys joko kilpailee tai luo uutta. Yritys voi kilpailla tekemällä vähän hienomman logon ja hakea asiakkailta palautetta jotta osaa vastata kysyntään. Uniikimmalla idealla ei saavuteta ystäviä vaan saatetaan saadaankin kritiikkiä, sillä tuoretta ideaa ei ymmärretä ja siihen ei uskota. Lindkvist käytti esimerkkinä Suomen brändistrategiaa.
”Missä maassa kilpaillaan eukonkannossa, saunomisessa niin että joku kuolee, oleskellaan kylpytynnyrissä ja meillä on Lordi. Mutta näitä rohkeita ja uniikkeja ominaisuuksia ei ole hyödynnetty vaan nojataan teknologiaan eli Suomen brändistrategiaksi on valittu kilpailu.”
Rohkealla ja uniikilla brändillä erottuisimme muista Pohjoismaista. Olisimmeko uskoneet vihreän possun eli Angry Birdsin olevan seuraava suomalainen menestystarina maailmalla? Lindquist haastaa meitä olemaan rohkeita ja uskomaan omaan ideaan vaikka se saisikin alussa vastustusta.
Lindkvist antaa työkaluja uuden idean keksimiseen; kokeile, kierrätä epäonnistumisia ja ole kärsivällinen.
Kokeile
San Franciscossa kokeillaan, siksi siellä tapahtuu innovaatioita joita ei ole välttämättä edes keksitty siellä.
”Mene ulos, maista uusia ruokia, kokeile uutta elämäntapaa, omaksu trendejä nopeammin. Ole avoin uusille asioille niin pystyt tekemään innovaatioita”, innostaa Lindkvist.
Helpointa on ottaa vertikaalisesti vaikutteita oman alan pioneereilta maailmalta ja horisontaalisesti hyödyntää muiden alojen teknologian kehitystä ja soveltaa niitä omaan liiketoimintaan.
Kierrätä epäonnistumisia
Humoristisessa kuvassa oli esitelty 50 asiaa jotka sinun tulee antaa lapsesi tehdä; hulluja virheitä pariston nuolemisesta puukolla veistelyyn. Lindkvist kehottaa,
”Kierrätä ideoitasi ja ota virheistä opiksesi, sitä kautta saat rakennettua toimivan innovaation.”
Oppiminen tapahtuu virheitä tekemällä.
Kärsivällisyys
Lindkvist nosti esiin pitemmän aikavälin trendejä; kuten eliniän radikaali nousu 1800-luvun jälkeen. Hän pyrki esittämään pidempiä ajanjaksoja ja löytämään syklejä jotka päätyvät eksponentiaaliseen nousuun. Pystymme löytämään tulevaisuudesta tekijöitä joiden tiedämme tapahtuvan kuten eläköityminen ja maapallon suurempi ihmismäärä. Meidän tulee valmistautua näihin joiden tiedämme tapahtuvan. Muuta emme ehkä tiedä tulevaisuudesta sillä monia asioita tapahtuu yhtä aikaa ja niiden seurauksia emme voi ennustaa etukäteen.
”Liiketaloudessa voidaan nähdä vastaavia syklejä. Twitter oli olemassa kolme vuotta ennen kuin se levisi räjähdysmäisesti. Myös erään musiikkikappaleen levyttäminen onnistui vasta kolmannella kerralla, jonka jälkeen se oli hitti 14:ssa maassa. Kyse on oikeasta ajoituksesta ja kärsivällisyydestä”, kertoo Lindkvist.