Jarkossa on keksijän vikaa

JARKOSSA ON KEKSIJÄN VIKAA 1.5.2006Tietotekniikan opiskelija Jarkko Tuomisalo on monipuolinen mies. Opiskelun ohella hän suunnittelee ja valmistaa keksinnöiksi laskettavia laitteita ja vempaimia, jotka todella toimivat. Esimerkkinä mainittakoon...


JARKOSSA ON KEKSIJÄN VIKAA

1.5.2006

Tietotekniikan opiskelija Jarkko Tuomisalo on monipuolinen mies. Opiskelun ohella hän suunnittelee ja valmistaa keksinnöiksi laskettavia laitteita ja vempaimia, jotka todella toimivat. Esimerkkinä mainittakoon itseohjautuva imuri, joka liikkuu asunnossa törmäystunnistusmenetelmän avulla.

Puuseppä, valokuvaaja, miksaaja

Jarkko kertoo valmistaneensa usean vuoden ajan kaikki huonekalut itse puukäsitöinä. Toinen kiinnostuksen kohde on miksaus, jota varten hän on hankkinut oman laitteiston. Jarkon miksauslaitteet ovat olleet tänä vappuna käytössä sekä Vaakunassa että Anniksella, Annankatu 6.ssa. Bändien mukana kiertäessään hän valokuvaa paljon bändien keikkoja, mutta myös muunlainen dokumentaatio kiinnostaa.

- Äskettäin puretun osuusteurastamon sisätiloissa sai upeita kuvia, samoin sen katolta oli hyvät näkymät yliopistokeskuksen suuntaan, sanoo Jarkko. Kuvat on taltioitu monelle kiintolevylle, joten mahdollinen näyttely voi tulla kyseeseen tulevaisuudessa. Jarkko kuvaa myös yliopistokeskuksen tapahtumia ja tilaisuuksia kahden kameransa kanssa.

Laitteita ja keksintöjä

Imuri-projekti on vielä keskeneräinen ja tekninen kehittely on meneillään. Imuri toimii ladattavalla akulla, joskin virtaa laite kuluttaa paljon. Jarkko on suunnitellut myös teekkarisaunan suihkulaitetta jo viime vuonna, joskaan sitä ei vielä ole saatu toteutusasteelle. Akkujännitevalvontajärjestelmän keksiminen on myös Jarkon idea. Akkujen tilaa voidaan valvoa yksitellen, sillä valvonnan puutteessa akut voivat mennä huonoiksi.

Paljon puhutaan bensiinin kohtuuttomasta hinnasta. Jarkko ratkaisi ongelman hankkimalla sähköauton 3000 eurolla. Hintaan sisältyivät uudet akut, joten ostos ei ole kallis ottaen huomioon polttoainesäästöt.

- Ihmettelen ettei sähköautoja ole enempää käytössä, tuumii Jarkko.

Tosin sähköauto ei kokonaan korvaa bensiinikäyttöistä autoa pitkillä matkoilla, sillä sen akkuja joudutaan lataamaan sadan kilometrin välein. Latausaika on sen verran pitkä, ettei matkaa voi keskeyttää sen ajaksi. Kaupunkiajossa sen sijaan sähköauto on kätevä. Käyttövoima- eli dieselveron autosta joutuu maksamaan, vaikka kulutus vastaa vain 0,7 l/100 kilometriä.
Auton akun lataus toimii laittamalla sähköpistoke seinään yön ajaksi, jotta se aamulla on taas ajokelpoinen.

Peugeotin pyyhkijämoottori toimittaa nykyisin sähköistetyn valkokankaan virkaa Jarkon olohuoneessa. Videotykkikangas meni katsoessa ikävästi kieroon, joten apua piti löytää. Hieman kekseliäisyyttä sekä tekniikan tuntemusta ja ongelma poistui. Insinööri voi siis olla myös nokkela ja käsistään kätevä.

Teksti: Eeva Sinerjoki