Kulttuurikokemuksia eMBA –johtajien matkassa
Japanilaisessa kulttuurissa korostuu toisen ihmisen arvostus24.11.2010 Tulevaisuudessa organisaatiot muodostuvat mitä kirjavimmista eri kansalaisuuksien yhdistelmistä. Tulevaisuuden johtamiselta vaaditaan yhä parempaa erilaisuuden ymmärtämistä sekä...
Japanilaisessa kulttuurissa korostuu toisen ihmisen arvostus
24.11.2010
Tulevaisuudessa organisaatiot muodostuvat mitä kirjavimmista eri kansalaisuuksien yhdistelmistä. Tulevaisuuden johtamiselta vaaditaan yhä parempaa erilaisuuden ymmärtämistä sekä kykyä hyödyntää sitä. Hyvä johtajuus edellyttää ymmärrystä siitä, miten kansalliset kulttuuritaustat vaikuttavat ihmisten ajatteluun, arvostuksiin ja käyttäytymiseen.
Kolmen tähän mennessä toteutetun Pori Executive MBA -johtamiskoulutusryhmän ulkomaan opinto-osio on järjestetty Japanissa. On ollut hieno tilaisuus päästä kurkistamaan japanilaiseen elämänmenoon ja kulttuuriin kolmen johtamiskoulutusryhmän matkassa.
Japanilaista ystävällisyyttä ja ammattiylpeyttä
Sekä japanilaisessa kulttuurissa yleensä että japanilaisessa organisaatio- ja johtamiskulttuurissa on paljon mielenkiintoisia sekä enemmän tai vähemmän omasta kulttuuristamme poikkeavia piirteitä. Muutamat niistä tekevät matkailijaan kerta toisensa jälkeen yhä suuremman vaikutuksen.
Vaikka Japani monessa mielessä on teknologisten ratkaisujen edelläkävijä, törmää japanilaisessa palvelutapahtumassa lähes poikkeuksetta joukkoon äärimmäisen kohteliaita, huomaavaisia ja hymyileviä ihmisiä, joiden pääasiallisena tehtävänä on toivottaa vieras tervetulleeksi yritysvierailulle, hotelliin, ravintolaan, tavarataloon, jopa naistenhuoneeseen. Tervetulotoivotusta siivittävät poikkeuksetta hymy ja sarja japanilaisia kumarruksia.
Helposti tulee mieleen, että koska japanilaisia on niin paljon, on ihmisiä myös palvelutehtävissä paljon. Mutta onko asiassa kuitenkin jotain enemmän? Hymyilevä virkapukuinen japanilaismies tehtaan portilla toivottaa vierailijat tervetulleiksi ryhdikkäänä hymyillen, toisen ihmisen kunnioitusta ja käsin kosketeltavaa ammattiylpeyttä olemuksessaan.
Arvostuksen tunne syntyy pienistä asioista
Epäilemättä edellä kuvattu tapa kohdata asiakas on tulosta tarkoituksellisesti luodusta yrityskulttuurista ja onnistuneesta johtamisesta. Kuitenkin syy sille, että kaikki nuo hymyt, kumarrukset ja muut ystävälliset eleet näyttävät niin luontevilta ja helpoilta, lienee paljon syvemmällä.
Japanilaisessa elämänmenossa näkyy toisen ihmisen arvostus ja kunnioitus hyvinkin pienissä ja arkisissa asioissa. Kiireisellä, kymmenien tuhansien ihmisten täyttämällä rautatieasemalla kohtaa japanilainen kanssaihmisensä tönimättä, joustavasti tietä antaen, kauniisti riviin järjestyen, toisen tilaa ja omaa paikkaa arvostaen. Ystävälliseen eleeseen, kuten tien antamiseen tai oman vuoron odottamiseen, vastataan useimmiten pienellä pään kumarruksella, hymyillen.
Kulttuurierot syntyvät usein pienistä asioista, jotka kuitenkin eri tilanteissa voivat saada suuriakin merkityksiä. Toisesta kulttuurista voi yrittää ottaa opikseen jotain, mitä on helppo ihailla ja arvostaa. Suomalaisen jäykkä selkäruoto ei oikein millään taivu japanilaiseen kumarteluun, eikä ole tarpeenkaan, mutta miten olisi ”kiitos”, ”ole hyvä” tai ”anteeksi” vähän useammin vaikka tavalliseen työpäivään sovellettuna? Tai voisiko tuosta ihmisen arvostavasta kohtaamisesta ylipäätään, joka suomalaisittain saattaa välillä tuntua jopa vähän yliampuvalta, olla joitain ammennettavaa esimerkiksi ihmisten johtamiseen?
Teksti: Ulla-Maria Varkoi
Koulutussuunnittelija, Pori Executive MBA
Tampereen teknillinen yliopisto, Porin yksikkö
Täydennyskoulutuskeskus Edupoint