Humanisti kauppatieteilijän vaatteissa

Sosiaalinen media on kaikkien huulilla. Toisinaan se jo kyllästyttää. Tähän törmäsi myös Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön opiskelija Jani Wahlman.- Halusin tehdä pro graduni sosiaalisesta mediasta. Pitkän graduprosessin aikana on välillä tuntunut...

Sosiaalinen media on kaikkien huulilla. Toisinaan se jo kyllästyttää. Tähän törmäsi myös Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön opiskelija Jani Wahlman.

- Halusin tehdä pro graduni sosiaalisesta mediasta. Pitkän graduprosessin aikana on välillä tuntunut, että aihe on loppuun kaluttu, Wahlman sanoo.

Lopulta gradun aihe kuitenkin kirkastui ja markkinointia pääaineenaan opiskeleva Wahlman pääsi rakastamansa aiheen kimppuun. Hänen gradunsa käsittelee Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden sosiaalisessa mediassa opiskelustaan jakamia mielipiteitä ja kokemuksia.

- Tutkimuksen kohteena on sähköinen suusanallinen viestintä (electronic word-of-mouth) koulutuksen markkinoinnin kontekstissa. Markkinointikielellä voidaan puhua suosittelumarkkinoinnista, kertoo Wahlman.

Ilon aiheet ja hauskat hetket jaetaan

Opiskelijoiden sosiaalisessa mediassa opiskelustaan jakamilla mielipiteillä on suuri merkitys opiskelupaikan valinnalle ja yliopistojen maineelle. Porin yliopistokeskuksen opiskelijoilta kerätty aineisto sai sekin alkunsa sosiaalisen median kautta, kun Wahlman julkaisi Facebookissa kutsun osallistua tutkimukseen.

- Tein esihaastattelun viidelle henkilölle. Haastattelun jälkeen laadin lomakekyselyn, joka lähetettiin kaikille yliopistokeskuksen tutkinto-opiskelijoille. Kysely sisälsi paljon avoimia kysymyksiä. Näin sain käyttööni runsaasti laadullista aineistoa, Wahlman sanoo.

Millaisia opiskeluun liittyviä asioita opiskelijat sitten jakavat sosiaalisessa mediassa?

- Julkaisukynnys ylittyy isojen onnistumisten kohdalla. Opiskelupaikan saaminen, kandin tai gradun valmistuminen halutaan jakaa, Wahlman kertoo.

Hänen mukaansa suurin syy asioiden jakamiseen sosiaalisessa mediassa näyttää olevan auttamisen halu. Eniten opiskelijoiden päivityksissä näkyy vapaa-aikaan liittyviä asioita, kuten kuvia ja tunnelmia ainejärjestötapahtumista. Sosiaalisessa mediassa ylläpidetään yhteisöllisyyttä ja vahvistetaan yhteenkuulumisen tunnetta.

- Opiskelijajärjestöjen osalta  olisi mielenkiintoista selvittää tarkemmin, miten kuuluminen järjestöön vaikuttaa jakamisen aktiivisuuteen ja sitä kautta ainejärjestöön sitoutumiseen.

Kauppatieteet ja humanismi täydentävät toisiaan

Kiinnostus sosiaalista mediaa kohtaan on vienyt Jani Wahlmanin laajentamaan opintojaan kauppatieteiden ulkopuolelle. Hän aloitti kolme vuotta sitten maisteriopinnot Turun yliopiston Porin yksikön Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa pääaineenaan digitaalinen kulttuuri.

- Toisen graduni aihe on vielä avoin, mutta jollain tavalla sekin tulee liittymään someen, Wahlman kertoo.

Viime syksynä kesäyliopistossa vetämänsä Some-markkinoinnin perusteet -kurssin aikana Wahlmanilla kehittyi ajatus some-oppaan kirjoittamisesta. Oppaassa olisi ainesta graduksi.

- Maanläheiselle oppaalle sosiaalisen median käytöstä markkinoinnissa on tilausta. Kaikki eivät tiedä edes perusasioita ja konsulttien puhe on monelle liian korkealentoista. Opas täyttäisi näiden kahden ääripään väliin jäävän aukon, sanoo Wahlman.

Innostus viestintään ilmeni jo ala-asteella, kun Jani Wahlman haaveili pääsevänsä Nokian viestintäjohtajaksi. Enää urapolku ei ole aivan yhtä suora. Sen varrelta tuleva tuplamaisteri toivoo löytyvän paitsi viestintää ja markkinointia myös ihmisten auttamista.