Kaksijakoinen työpersoona

Porin yliopistokeskus on tullut Pauliina Tuomelle hyvin tutuksi vuosien varrella. Hän aloitti opintonsa Turun yliopiston yksikössä digitaalisen kulttuurin oppiaineessa vuonna 2003, ja on siitä lähtien joko opiskellut tai työskennellyt entisessä...

Porin yliopistokeskus on tullut Pauliina Tuomelle hyvin tutuksi vuosien varrella. Hän aloitti opintonsa Turun yliopiston yksikössä digitaalisen kulttuurin oppiaineessa vuonna 2003, ja on siitä lähtien joko opiskellut tai työskennellyt entisessä puuvillatehtaassa.

Tuomen työaika jakaantuu kahden erilaisen toimenkuvan välillä. Hän on sekä koordinaatioyksikön opetus- ja tutkimusyhteistyöstä ja tutkimukseen liittyvistä kansainvälisistä asioista vastaava henkilö että Tampereen teknillisen yliopiston TUT Game Labin tutkija. Koordinaattorina Tuomi aloitti vuoden 2016 alussa, mutta pelitutkimushankkeiden parissa hän on työskennellyt jo kohta kahdeksan vuotta.

– Uusi koordinaattorin työ on mielenkiintoinen lisä työnkuvaan. Koska yliopistokeskus ja sen käytännöt ovat minulle pitkältä ajalta tuttuja, uuteen työhön sopeutuminen on ollut kohtuullisen helppoa, Tuomi sanoo.

Työaika joustaa tehtävien mukaan

Tuomi myöntää, että viikon työajan jakaminen kahden erityyppisen toimen välillä ei aina ole helppoa. Hän ei laske työtuntejaan tasan puoliksi ja puoliksi kumpaankin työhön, vaan pääasia on, että hommat tulevat tehdyksi.

– Työni vaatii hyvää ajanhallintaa, joustavuutta ja kykyä asettaa tehtävät jonkinlaiseen järjestykseen. Toisaalta parasta työssäni on sen palkitsevuus: huomaan, että hei, mä pystyn tähän ja osaan tehdä monenlaisia asioita, Tuomi summaa.

Koordinaattorina hän vastaa esimerkiksi kansainväliseen tutkijaverkostoitumiseen liittyvistä asioista. Työhön kuuluu paljon yhteydenpitoa eri tahoihin, tapahtumien järjestämistä ja niihin liittyvää suunnittelua.

– On mukavaa tehdä työtä, josta koko yliopistokeskus hyötyy. Koordinaattorin tekemä työ edistää koko tutkimusyhteisön etua, Tuomi pohtii.

TUT Game Labissa pelitutkija Tuomi on mukana oppimispelien tutkimus- ja kehityshankkeessa. Parhaillaan testataan tabletilla pelattavaa murtolukupeliä.

– Kierrämme nyt kouluissa testaamassa peliä. Opetusteknologia on kiinnostava ja ajankohtainen alue, jonka parissa riittää tutkittavaa.

Ylpeästi kauvatsalainen

Tuomen aloittaessa digitaalisen kulttuurin opinnot, opetus annettiin vielä Raumalla. Yliopistokeskus oli vasta aloittanut toimintansa, ja myös digitaalisen kulttuurin oppiaine oli täysin uusi.

– Opiskelu oli tosi kiinnostavaa, joten Porista Raumalle ajeli ihan mielellään. Pelitutkimus ja sen ajankohtaiset tutkimusteemat kiinnostivat minua.

Digitaalisen kulttuurin opiskelu veikin naisen mennessään, ja vuonna 2015 Tuomi väitteli tohtoriksi aiheenaan 2000-luvun vuorovaikutteinen televisio. Post doc -tutkimusaihekin kulkee ajatuksissa, mutta tällä hetkellä sille ei ole paljoakaan aikaa.

– Vapaa-aikaa jää jos jää, ja silloin yritän harrastaa liikuntaa. Onneksi minulla on koira, jota on lenkitettävä säällä kuin säällä, Tuomi hymyilee.

Tuomi on kotoisin Kauvatsalta, joka kuuluu Kokemäkeen. Porissa nykyään asuvalle naiselle kauvatsalaisuus on tärkeää.

–Vaikka omaa Kauvatsan kuntaa ei ole, niin haluan mielelläni sanoa olevani sieltä kotoisin.