Pelejä monessa muodossa

Porin yliopistokeskuksen kymmenennessä TiedeAreena-päivässä järjestettiin ensimmäistä kertaa tutkimusseminaari, jossa esiteltiin yliopistokeskuksen tutkimuksen painopistealueita.Tutkimusseminaari jakaantui aamu- ja iltapäiväosioihin. Aamupäivän...

Porin yliopistokeskuksen kymmenennessä TiedeAreena-päivässä järjestettiin ensimmäistä kertaa tutkimusseminaari, jossa esiteltiin yliopistokeskuksen tutkimuksen painopistealueita.

Tutkimusseminaari jakaantui aamu- ja iltapäiväosioihin. Aamupäivän tuokioissa tutkijat muun muassa Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaineesta ja Tampereen teknillisestä yliopistosta esittelivät peleihin ja pelillistymiseen liittyviä tutkimushankkeitaan.

Semideus laittaa murtoluvut suuruusjärjestykseen

TTY:n Porin laitoksen akatemiatutkija Kristian Kiili tutkimusryhmineen on suunnitellut pelin, jonka tarkoituksena on auttaa ja tukea murtolukujen oppimista.

– Matematiikan ja eritoten murtolukujen oppiminen on vaikeaa osalle koululaisista. Kouluopetuksessa perinteisesti käytetyt murtolukujen ”piirakkamallit” eivät havainnollista riittävästi murtolukujen suhdetta toisiinsa tai kokonaislukuihin, Kiili pohjusti.

Antiikin Kreikkaan sijoittuvaa Semideus-peliä pelataan tabletilla. Hahmoa liikutetaan lukusuoralla tablettia kallistelemalla. Pelaaja etsii kultarahoja, välttää ansoja ja samalla asettaa murtolukuja oikeaan kohtaan lukusuoralla. Oikeiden vastausten myötä pelaaja etenee tasolta toiselle, ja hankalissa kohdissa saa myös vihjeitä.

– Pelin prototyyppi on nyt valmis. Seuraavaksi alkavat testaukset: onko pelin pelaamisesta apua murtolukujen hahmottamiseen.

Peli on osa TUT Game Labin oppimispelien tutkimushanketta.

Kielellinen ja kirjallinen seikkailu Gutenbergin galaksissa

TiedeAreenan yhteydessä pidettiin myös Gutenbergin Galaksit –pelin julkistustilaisuus. Kirjan muodossa oleva peli on Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin pelijulkaisusarjan toinen osa.

Pelikirjan teossa on ollut mukana digitaalisesta kulttuurista valmistuneita opiskelijoita. Kuvituksesta ja taitosta vastasi Kristiina Seppä, ja tehtävät ovat suunnitelleet Aliisa ja Tuomas Sinkkonen.

– Mukaan on tuotu myös nykyajan teknologiaa. Osaan tehtävistä muun muassa tarvitaan kännykkäkameraa, he kertovat.

Pelin tekstiosuudet on kirjoittanut digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen. Hän kertoi pelin saaneen nimensä lisäksi inspiraatiota mediafilosofi Marshall McLuhanin ajatuksista.

– Pelaajat seikkailevat avaruudessa ratkoen erilaisia kirjoittamiseen ja kieleen liittyviä tehtäviä. Pelissä korostuu yhteistyössä tekeminen ja oppiminen, vaikka pelaajan pyrkimys onkin kerätä itselleen tehtävistä mahdollisimman monta arvonimeä.

Gutenbergin Galaksit sopii vaikkapa koulujen äidinkielen tunnille. Hauskuutta ei ole oppimisen ohella unohdettu.

– Yhdessä tehtävässä pitää esimerkiksi kirjoittaa vastaus silmät kiinni ”väärällä” kädellä ja lopusta alkuun. Oppiminen voi ja saakin tapahtua leikkimielisyyden varjolla, Suominen muistuttaa.

Mutta miksi digitaalisen kulttuurin oppiaine julkaisee pelin kirjan muodossa?

– Ajatuksenamme on, että digitaalisuus ei ole vain jotakin virtuaalista. On mielenkiintoisempaa pohtia erilaisia julkaisuformaatteja ja alustoja. Pelin tehtävissä teknologiaa ei kuitenkaan ole unohdettu, Suominen huomauttaa.

 

Lisätietoja pelistä ja sen tilaamisesta professori Jaakko Suomiselta (jaasuo(a)utu.fi).